W 2025 roku zmieniły się przepisy dotyczące gospodarowania odpadami budowlanymi, które mogą zaskoczyć niejednego inwestora. Poznaj najczęstsze błędy, których warto unikać podczas wywozu odpadów budowlanych i zadbaj o to, by Twoje prace nie zakończyły się mandatem. Zleć bezpieczny i zgodny z prawem wywóz z pomocą doświadczonych specjalistów.
Brak segregacji podczas wywozu odpadów
Nowe przepisy, obowiązujące od stycznia 2025 roku, jednoznacznie nakładają obowiązek segregowania odpadów powstałych podczas remontów, budów i rozbiórek. Niezależnie od skali prac, każda osoba fizyczna, firma czy wykonawca musi oddzielnie gromadzić poszczególne frakcje materiałów.
Najczęściej ignorowanym obowiązkiem jest rozdzielanie takich materiałów jak drewno, metal, tworzywa sztuczne, ceramika czy beton. Niedopełnienie tej czynności wiąże się z ryzykiem grzywien i postępowania administracyjnego.
Zgodnie z przepisami, odpady muszą być gromadzone w podziale na:
- drewno,
- metal,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- beton i gips,
- cegły,
- płytki ceramiczne oraz inne mineralne odpady wykończeniowe,
- kamienie.
Aby uniknąć pomyłek, warto skorzystać z oferty firm, które udostępniają kontenery do selektywnej zbiórki i działają zgodnie z obowiązującym prawem. Profesjonalne firmy oferujące kontenery do selektywnego zbierania odpadów budowlanych pomogą uniknąć błędów już na etapie sortowania. Kontenery wynajmiesz na portalu EcoExpress24.
Nieodpowiednie traktowanie odpadów niebezpiecznych
Nie wszystko, co pochodzi z remontu, może trafić do kontenera. Wyrzucenie do niego np. starego AGD, puszek po farbach czy zużytych baterii to poważne naruszenie prawa. W 2025 roku obowiązują jeszcze ostrzejsze regulacje dotyczące gospodarki odpadami niebezpiecznymi.
Wielu inwestorów nie wie, że popularne materiały remontowe mogą zawierać toksyczne związki. Nawet niewielka ilość lakieru czy resztek kleju może wymagać specjalnej utylizacji, której nie wolno realizować samodzielnie.
Odpady, które muszą trafić do wyspecjalizowanych punktów:
- materiały zawierające azbest;
- farby i rozpuszczalniki;
- odpady medyczne (np. z gabinetów);
- sprzęt elektroniczny i elektryczny;
- baterie, akumulatory.
Zlecając ich odbiór wyspecjalizowanej firmie, zyskujesz nie tylko spokój, ale i pewność, że działasz zgodnie z przepisami.
Zobacz też: Jak wywozić odpowiednio odpady? Porady na 2025
Błędny dobór kontenera do rodzaju odpadów
Źle dobrany kontener to jeden z częstszych powodów niepotrzebnych kosztów i stresu. Zbyt mały pojemnik oznacza konieczność zamawiania kolejnego, zbyt duży generuje niepotrzebne wydatki. Ale to nie wszystko – nieodpowiedni typ kontenera może uniemożliwić właściwą segregację.
Największy błąd? Wrzucanie do jednego kontenera różnych kategorii odpadów, mimo obowiązku ich rozdzielania. Rozsądniej zaplanować osobne pojemniki lub wybrać usługodawcę, który doradzi najlepsze rozwiązanie.
Na co zwrócić uwagę przy wynajmie kontenera:
- dopasowanie pojemności;
- długość wynajmu – dostosowana do indywidualnych potrzeb i przewidywań dotyczących realizacji inwestycji;
- legalność działania firmy;
- przejrzyste zasady umowy.
Właściwe przygotowanie minimalizuje ryzyko i pozwala skupić się na samej inwestycji.