Dawniej okres zimowy w branży budowlanej przeważnie wiązał się z przestojem oraz koniecznością oczekiwania na cieplejsze dni. Obecnie, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i innowacyjnych materiałów budowlanych, zewnętrzne prace mogą być prowadzone niemal przez cały rok. Maszyny wykorzystywane do pracy w trudnych zimowych warunkach powinny być jednak do nich odpowiednio przygotowane. Na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii?

Kluczowymi elementami maszyn budowlanych jest układ hydrauliczny i silnik. Podzespoły montowane w nowoczesnych pojazdach charakteryzują się bardzo precyzyjną konstrukcją, co przekłada się na wyższą efektywność i komfort pracy. Jednymi z najważniejszych „części zamiennych”, które mają wpływ na wydajność i stan tych elementów są oleje – dlatego zasadnicze znaczenie dla bezawaryjnej pracy ma dobór odpowiednich środków smarnych i ich regularna wymiana.

Układ hydrauliczny

Największym wrogiem układów hydraulicznych są zanieczyszczenia, które przyspieszają degradację oleju, zużycie mechaniczne podzespołów oraz tworzenie się szlamów i blokadę filtrów. Dlatego przed zimą w maszynach budowlanych warto sprawdzić czystość układów hydraulicznych, dobrać odpowiedni olej oraz dokonać jego wymiany wraz z filtrami.

„Przykładem wysokiej jakości oleju hydraulicznego jest Shell Tellus S2 VX. Produkt został wyprodukowany na bazie olejów grupy II. Jego formułę opracowano tak, by utrzymywał lepkość i osiągi przy dużym obciążeniu mechanicznym oraz w szerokim zakresie temperatur. Jego wyjątkowa stabilność termiczna zapewnia długą trwałość i dobrą ochronę przed tworzeniem się szlamu. Jest dostosowany szczególnie do potrzeb urządzeń mobilnych, jak np. koparki czy dźwigi. W 2019 roku w ofercie Shell pojawił się także nowy olej syntetyczny Shell Tellus S4 VE. Produkt uzyskał doskonałe rezultaty w najbardziej rygorystycznych testach pomp, takich jak Bosch Rexroth RDE 90245, Denison T6H20C (wersje sucha i mokra) czy Eaton Vickers 35VQ25. W jego produkcji został wykorzystany olej bazowy powstały w procesie GTL (gas-to-liquids), dzięki czemu charakteryzuje się wysoką trwałością i stabilnością parametrów. Co ważne, Shell Tellus S4 VE w porównywaniu do oleju mineralnego może pomóc zmniejszyć zużycie energii przez wtryskarki nawet o 4,4% oraz zwiększyć wydajność hydrauliki nawet do 6% – powiedział Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.

Silnik maszyny budowlanej

Regularna wymiana oleju silnikowego jest niezbędna, aby unikać awarii oraz zapewnić możliwie jak najdłuższą trwałość silnika. Obecnie właściciele i operatorzy pojazdów budowlanych mają do dyspozycji całą gamę środków smarnych. Produktami o najlepszych właściwościach są oleje syntetyczne, jak Shell Rimula R6 M czy Shell Rimula R6 LM oraz półsyntetyczne, np. Shell Rimula R5 LE lub Shell Rimula R5 E. Cechuje je bardzo dobra charakterystyka płynięcia w niskich temperaturach, większy stopnień czystości czy wyższa jakość w porównaniu z olejami mineralnymi. Z tego względu coraz więcej marek maszyn i pojazdów budowlanych rezygnuje z mineralnych środków smarnych na rzecz bardziej zaawansowanych technologicznie produktów.

„Interwał wymiany oleju w maszynach czy pojazdach budowlanych w dużej mierze zależy od marki, rocznika, rodzaju oleju, charakterystyki pracy oraz od normy emisji spalin w jakiej pracuje silnik (np. EURO 5 lub 6). Za interwał odpowiada producent silnika. Liczy się wymiar liczby [km] lub/i godzin pracy. Wartości takie są określone w instrukcjach obsługi maszyn i pojazdów poszczególnych marek” – podpowiada Robert Gałkowski.

Analiza olejowa

Wymiana oleju hydraulicznego czy silnikowego może zostać poprzedzona analizą ich stanu. Jej wykonanie jest zalecane np. w przypadku pojazdów, które wymagają częstych dolewek lub maszyn wykazujących nieprawidłowości podczas pracy. Serwis badawczy Shell LubeAnalyst umożliwia zbadanie środka smarnego w laboratorium oraz precyzyjne określenie stanu technicznego konkretnych podzespołów. Jak pokazuje doświadczenie ekspertów olejowych firmy, dzięki korzystaniu z usługi można zwiększyć efektywność oraz wydłużyć okres eksploatacji maszyn budowlanych, a co za tym idzie obniżyć całkowity koszt użytkowania (TCO, Total Cost of Ownership).

Gdy firmy budowlane poszukują oszczędności, często jednym z obszarów, w którym dążą do obniżenia kosztów, są oleje. Zapominają, że najistotniejszy w tym rachunku jest koszt eksploatacji maszyn, czyli wydatki przeznaczone na utrzymanie ich w ruchu.

Praktyka pokazuje, że najefektywniejszym kosztowo rozwiązaniem jest przeprowadzenie kompleksowych, sezonowych kontroli stanu pojazdów, regularna wymiana środków smarnych i dobór wysokiej jakości olejów.

Dodaj komentarz